نشست خبری ۶دی| هرمزگان| محل ثبت پیش فروش ساختمان دفاتر اسناد رسمی است - کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نشست خبری ۶دی| هرمزگان| محل ثبت پیش فروش ساختمان دفاتر اسناد رسمی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان، عبدالکریم حجاری به مناسبت روز ۶ دی (گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی) در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: ۶دی دویست و هشتاد و دومین روز سال است و آیه ۲۸۲ سوره بقره که بزرگترین آیه این سوره است در رابطه با تنظیم قرادادها است و به همین دلیل این روز به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی تعیین شده است و خداوند در این آیه تاکید بر ثبت قراردادها و دِین دارد.

وی افزود: گسترش و توسعه سند رسمی یکی از شاخصه های معتبر برای پیشگیری از جرم و اختلاف است؛ امروزه در دعاوی حقوقی و کیفری بخش زیادی از پرونده به علت ننوشتن قراردادها یا داشتن اسناد عادی است.

حجاری بیان کرد: دفاتر اسناد رسمی بدون اینکه بودجه ای از دولت بگیرند خودشان را اداره می کنند و مالیات های بسیاری نیز برای دولت وصول می کنند که بعضی مواقع به اسم دفاتر اسناد رسمی تمام می شود و ۴۲ درصد از مبلغ حق البته به هلال احمر و ۸ درصد نیز به شهرداری ها می رسد.

رئیس کانون سردفترداران استان هرمزگان ادامه داد: یکی از افتخارات مهم دفاتر اسناد رسمی مشورت دادن به مردم آن هم به طور رایگان است و سردفتران برای هدایت و راهنمایی مردم انجام می شود از این رو به مردم توصیه می کنیم که هر نوع قراردادی که می خواهند بنویسند با دفاتر اسناد رسمی مشورت کنند.

وی تصریح کرد: حقوق دولتی که در دفاتر رسمی وصول می شود ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال است که امسال در بخش اتومبیل به دلیل چالش هایی که وجود داشت فقط ۲۰ درصد از آن وصول شده است.

حجاری بیان کرد: در بخش املاک دفاتر اسناد رسمی در یک یا دو ساعت کار نقل و انتقال یک ملک را انجام می دهند؛ مشکلی که ما در استان داریم در رابطه با استعلام از شهرداری است که اگر شهرداری به صورت آنلاین با دفاتر ارتباط برقرار کند بدون معطلی مردم این کار هم انجام خواهد شد و درآمدهای خوبی هم عاید شهرداری ها خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای سند اتومبیل وضعیت خاصی را ایجاد کرده ایم که در ظرف ۳۰ دقیقه انتقال مالکیت اتومبیل انجام شود.

رئیس کانون سردفترداران استان هرمزگان ادامه داد: وظیفه نقل و انتقال رسمی اتومبیل طبق قانون بر عهده دفاتر اسناد رسمی است و مشکلاتی هم که ایجاد شده است به دلیل تفسیر نادرست قانون است و مجلس به صراحت اعلام کرده است نقل و انتقال مالکیت خودرو باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود ما هم قائل بر این هستیم که نباید هزینه های مردم در این امر بالا برود از همین رو درخواست داریم دولت حقوق دولتی در این امر را حذف یا کاهش دهد.

حجاری اظهارداشت: ما می خواهیم اگر بنا است انتقال مالکیت از عهده دفاتر اسناد رسمی دربیاید از مجرای قانون باشد و لایحه به مجلس برود و تصویب شود و توصیه می کنیم به مردم که بلافاصله بعد از تعویض پلاک، انتقال سند را نیز انجام دهند تا در آینده با مشکل روبرو نشوند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که هر خودرو یک پلاک داشته باشد چرا که بحث تعویض پلاک مربوط به زمانی بود انتقال مالکیت انجام می شد ولی پلیس از آن مطلع نمی شد اما امروز با سیستم های آنلاین این مشکل رفع شده است.

رئیس کانون سردفترداران استان هرمزگان بیان کرد: یکی از اسنادی که باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود بحث پیش فروش ساختمان ها است و اگر این امر از غیر طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود مشکلاتی را ایجاد می کند؛ چنانچه از طریق دفاتر پیش فروش انجام شود پرونده ثبتی آپارتمان قفل می شود و دیگر نمی توان آن را به شخص دیگری فروخت و فروش آن به صورت عادی نیز جرم تلقی می شود.

وی ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی نماینده حاکمیت هستند و اگر بخواهد بی نهایت شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد و لازم است مجلس قانونی را که در این رابطه در دستور کار دارد را اصلاح کند.

حجاری خاطرنشان کرد: دفاتر اسناد رسمی زیر نظر کانون سردفتران تحت نظارت هستند و اگر شکایتی باشد مردم می توانند با مراجعه به کانون شکایت خود را اعلام کنند که اگر تخلفی انجام شده باشد سردفتر متخلف به دستگاه قضایی معرفی می شود.

**بازتاب رسانه ای نشست خبری ۶ دی ماه رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان**

*خبرگزاری تابناک

*خبرگزاری تسنیم

*خبرگزاری فارس

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false